تاریخچه طیس وطیس بلوچ
.:: Your Adversing Here ::.
 

تلفات سونامی در چابهار

نام توفان: گونو GONU

محل تشکيل: اقيانوس هند

نحوه تشکيل: اين توفان حاره‌اي در عرضهاي نزديک استوا در روي آبهاي اقيانوس هند که دماي آن بيشتر از 26 درجه سلسيوس است تشکيل شد.

سرعت حرکت: بين 200-150 کيلومتر بر ساعت

مسير حرکت: اين توفان از مبدا تشکيل به سوي غرب حرکت کرد و در حين حرکت بسوي غرب از جنوب هندوستان وارد مرحله سيکلون حاره‌اي شد. از روز دوشنبه تغيير مسير داده و با حرکت به سوي شمال‌غرب وارد محدوده جنوبي درياي عمان شد. در ادامه حرکت در روز سه‌شنبه به آبهاي ساحلي ايران و پاکستان نزديک شد و سبب توفاني شدن دريا ابتدا در نزديک سواحل بندر چابهار شد که بيشترين ارتفاع موج را در نيمه شب سه شنبه به مقدار80/5 متر در فاصله 4 کيلومتري از بندرگاه ايجاد کرد. سپس کمي کاهش يافته و ارتفاع موج به 5/2 متر رسيد و مجددا روند افزايشي يافت و مطابق آخرين گزارش (ساعت 8 صبح محلي روز چهارشنبه) ارتفاع موج 4 متر است.

به نظر مي‌رسد مسير حرکت اين توفان به سبب کاهش بادهاي120 روزه سيستان در دو سه روز گذشته تغيير يافته است و اين، عامل رخداد اين پديده غيرمعمول در منطقه است.

پديده هاي همراه آن:

 

 

وزش باد: در آبهاي درياي عمان و تنگه هرمز سرعت باد به 110 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد.

مواج بودن دريا: ارتفاع موج به 5/5-4 متر در درياي عمان مي‌رسد.

وضعيت آسمان: آسمان ابري همراه با بارش شديد باران و رعدوبرق.

وضعيت کنوني: آسمان سواحل درياي عمان ابري همراه با بارش شديد باران.

ميزان بارش: بيش از 10 ميليمتر.

ارتفاع موج: 4متردر 4 کيلومتري بندر چابهار

وزش باد: 10 متر بر ثانيه

بعد از آخرين هشدارهاي سازمان هواشناسي مبني بر ورود توده هواي باران‌زا و ايجاد سيل در شهرستان چابهار، طوفان حاره‌اي "گونو" که مرکز آن اقيانوس هند است با سرعت 150 تا 200 کيلومتر در ساعت حرکت كرده و ارتفاع امواج آب در بندرگاه چابهاربه 4 متر مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه سيستان و بلوچستان سرعت وزش باد هم اكنون 60 کيلومتر در ساعت است و تا 24 ساعت آينده اين روند ادامه خواهد داشت. بيشترين ارتفاع موج در شب گذشته حدود 6 متر بود،‌ اما در حال حاضر به 4 متر رسيده است.

اين طوفان كه بعد از شهر چابهار به طرف جاسک در حرکت است، تا كنون تلفات جاني به دنبال نداشته و از خسارات مالي آن هم اطلاعات دقيقي در دسترس نيست.

"حجت‌علي شايانفر" مسوول ستاد حوادث غير مترقبه استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: طوفان توام با رعد و برق و به طور متناوب همچنان در چابهار ادامه دارد و اين روند براساس پيش بيني سازمان هواشناسي تداوم خواهد داشت.

وي افزود: در سواحل دريا تمامي فعاليت شناورها متوقف و سکونت‌گاه‌ها تخليه شده و همه افراد به ارتفاعات انتقال يافته‌اند.

او ادامه داد: قطعي برق در برخي از مناطق کنارک و چابهار ادامه دارد

تندباد گونو به ايران رسيد

تندباد شديد موسوم به گونو كه از درياي عرب و حوالي كشور هند منشأ گرفته پس از درنورديدن كشور عمان وارد ايران شده و صدمات و خساراتي به برخي مناطق جنوبي ايران وارد آورده است.
 

اين توفان بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به شهرهاي كنارك و چابهار در ساحل درياي عمان رسيده و سازمان هواشناسي ايران سرعت آن را در اين شهرها پنجاه تا شصت كيلومتر در ساعت گزارش كرده و هشدار داده است كه بر سرعت آن افزوده مي شود.

اين توفان با بارش باران نيز همراه است و آن گونه كه سازمان هواشناسي ايران اعلام كرده تا دو روز ادامه خواهد داشت.

با رسيدن تندباد گونو به ايران سطح آب درياي عمان در حال بالا رفتن است و سلخل نشينان با تخليه منازل مسكوني خود به ارتفاعها، بويژه داخل محدوده منطقه آزاد تجاري و صنعتي كه از سطح دريا بالاتر بنا شده پناه برده اند.

 

برق شهر چابهار و منطقه آزاد اين شهر قطع شده و گزارش شده كه مردم براي تهيه موادغذايي و نان به فروشگاهها و نانواييها هجوم برده اند.

 

ستاد حوادث غيرمترقبه اقداماتي در جهت توزيع نان و آب آشاميدني به صورت بسته بندي شده بين مردم انجام مي دهد و آن گونه كه در گزارشها آمده، برخي از مردم براي در امان ماندن از توفان در داخل خودروها پناه گرفته اند و كساني كه خودرو ندارند به بازارها و دانشگاهي كه در منطقه آزاد چابهار قرار دارد پناه برده اند.

ورود تندباد گونو به ايران قبلاً پيش بيني شده، اقداماتي براي مقابله با پيامدهاي آن از پيشتر آغاز گرديده و تردد كشتيها و قايقها در درياي عمان، تنگه هرمز و بخشهاي شرقي خليج فارس متوقف شده بود.

در استان سيستان و بلوچستان، با بستن مدارس دانش آموزان را به مناطق مرتفع انتقال داده بودند.

بنابر اطلاعيه اي كه ستاد حوادث غيرمترقبه ايران اعلام كرده، تندباد گونو بخشهايي از استانهاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان و كرمان را در جنوب ايران تحت تأثير قرار مي دهد.

به سبب نزديك شدن غير معمول توفان حاره‌اي (گونو‪ (Gonu‬ازدرياي عمان به سوي سواحل ايران، شدت وزش باد بيش از ‪ ۳۰‬متر بر ثانيه يا ‪ ۱۱۰‬كيلومتر در ساعت پيش‌بيني مي‌شود.

بارش‌هاي شديد رگباري همراه با رعد و برق و مواج بودن درياي عمان و تنگه هرمز ازاوايل امروز چهارشنبه تا پنج شنبه براي شهرهاي ساحلي استان سيستان و بلوچستان و شهرهاي ساحلي شرق استان هرمزگان نيز از ديگر موارد است.

ارتفاع موج در مناطق ياد شده به ‪ ۴‬تا ‪ ۵/۵‬متر مي‌رسد كه خطر آب گرفتگي مناطق پست ساحلي را در پي خواهد داشت.

اين سايت درباره نحوه تشكيل توفان حاره‌اي نوشته است : اين توفان در عرض‌هاي نزديك استوا در روي آب‌هاي اقيانوس هند كه دماي آن بيشتر از ‪۲۶‬ درجه سلسيوس است تشكيل شد.

سرعت آن بين ‪ ۱۵۰‬تا ‪ ۲۰۰‬كيلومتر بر ساعت بوده و از مبدا تشكيل به‌سوي غرب حركت كرده و در حين حركت به سوي غرب از جنوب هندوستان وارد مرحله سيكلون حاره‌اي مي‌شود.

اين ستاد اعلام كرد: در اخطاريه‌هاي بعدي چگونگي تغيير جهت حركت اين توفان به اطلاع هم‌ميهنان خواهد رسيد.

تندباد گونو كه شديدترين تندباد ثبت شده در شبه جزيره عربستان از سال 1945 توصيف شده، پيش از رسيدن به ايران مناطق شرقي سلطان نشين عمان را درنورديد و زندگي عادي در تعدادي از شهرهاي اين مناطق را بشدت مختل كرد.

سرعت تندباد كه هنگام حركت از فراز درياي عرب حدود 230 كيلومتر در ساعت تخمين زده مي شد با رسيدن به عمان كاهش يافت و مقامات سازمان هواشناسي عمان، سرعت آن را بين 120 تا 180 كيلومتر در ساعت تخمين زدند.

دولت عمان به ساكنان نواحي ساحلي اين كشور دستور داد به مناطق دور از ساحل عزيمت كنند و برخي مناطق كم ارتفاع، از جمله جزيره مسيره در غرب درياي عرب، تخليه شد و ساكنان آنها به ساير نقاط انتقال يافتند.

به ساكنان مسقط، پايتخت عمان كه شهري ساحلي است نيز دستور داده شد تا در خانه هاي خود باقي بمانند و با ورود تندباد، برق خانه خود را به منظور جلوگيري از خطرات احتمالي قطع كنند.

ساختمانهاي مدارس به عنوان مراكز اسكان موقت ساكنان مناطق آسيب پذير و سرپناه براي آسيب ديدگان احتمالي گردباد تعيين شد.

 

  • نوشته : عمران طیسی
  • تاریخ: چهار شنبه 29 خرداد 1387برچسب:,

  • tissbalooch

    عمران طیسی

    tissbalooch

    http://tissbalooch.loxtarin.com

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    تلفات سونامی در چابهار

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    بنده عمران بچه روستای تیس,فوق دیپلم رشته الكترونيك ومخابرات درياي هستم و میخواهم اطلاعاتی درباره روستای خودم در اطلاع شما کاربران گرامی قرار بدهم.لطفا جهت ارتقا و پیشرفت این وبلاگ ما را با نظراتتان ياري نمایید شماره تماس برای نظرات وپیشنهادها09398291441 تاریخچه طیس وبلوچستان

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ